Dzięki firmie Bosch porozmawiasz ze swoim samochodem jak z pasażerem

System głosowy Bosch jest wielojęzyczny i nie wymaga zewnętrznego połączenia z siecią w celu wymiany danych. Kierowca sam przypisuje nazwę asystentowi głosowemu Boscha. Asystent głosowy odpowiada jak pasażer samochodu.

Firma Bosch to nie tylko popularne elektronarzędzia dla majsterkowiczów i profesjonalistów. Zaangażowana jest także w wiele nowoczesnych projektów naukowych i badawczych w tym także przeznaczonych na rynek samochodowy. Jednym z takich projektów jest opracowanie inteligentnego asystenta samochodowego.

Dzięki firmie Bosch porozmawiasz ze swoim samochodem jak z pasażerem

„Jestem Tomasz, twój nowy pasażer. Czy możemy zacząć?” Asystenci głosowi, tacy jak Alexa, Siri, Google, Cortana i Bixby, przejęli już kontrolę nad inteligentnymi gospodarstwami domowymi, sterują oświetleniem i odkurzaczem – teraz Bosch umieszcza asystenta głosowego za kierownicą samochodu. Nowo opracowane rozwiązanie pomaga kierowcom skoncentrować się na ich podstawowym zadaniu. „Kiedy kierowca wsiada do nowoczesnego samochodu, może czasami poczuć się jak pilot samolotu – przyciski, ekrany, mało przejrzyste menu z wieloma funkcjami. Bosch położył kres chaosowi w kokpicie. Zamieniamy asystenta głosowego w pasażera” – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH. Według badań Allianz Center for Technology, 74 procent niemieckich kierowców jest regularnie rozpraszanych, gdy na przykład obsługują system nawigacji, regulują klimatyzację lub odbierają telefon. Ten rodzaj rozproszenia jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych.

Dzięki firmie Bosch porozmawiasz ze swoim samochodem jak z pasażerem

Odpowiada na każde słowo – nawet w trybie offline

Dotychczasowe funkcje poleceń głosowych nie były pomocne w pełnym zakresie ze względu na ich opcjonalny charakter. Kierowca musiał na pamięć uczyć się ich struktury i odczytywać odpowiednie polecenia z wyświetlacza, co rozpraszało jego uwagę. „Powiedz co chcesz, tak jak chcesz to powiedzieć – Bosch umieścił w samochodzie asystenta głosowego, który rozumie kierowcę, tak jak każda inna osoba” – stwierdza Hoheisel. Asystent Boscha nie reaguje już na sztywno sformułowane polecenia. System rozpoznaje naturalne struktury zdań i może nawet przetwarzać akcenty i dialekty – robi to w ponad 30 krajach na świecie. Dla systemu język angielski nie jest po prostu angielskim; posługuje się on dialektem brytyjskim, amerykańskim, nowozelandzkim lub australijskim. Prace nad rozwojem systemu sterowania głosem trwały 10 lat, dzięki temu asystent głosowy Boscha może zrobić coś, co wykracza poza możliwości nawet dobrze znanych konkurentów – myśli z wyprzedzeniem i uczy się. Jeśli, na przykład, kierowca chce zadzwonić do „Piotra”, to system przed podjęciem reakcji automatycznie przejrzy kontakty i uwzględni aktualną lokalizację, czas oraz sytuację w jakiej znajduje się kierowca. Rano w drodze do biura imię „Piotr” oznacza prawdopodobnie kolegę w pracy, podczas gdy wieczorem to samo imię może odnosić się do najlepszego przyjaciela. Aby się upewnić asystent zadaje pytanie – „Znalazłem pięć kontaktów pod nazwą Piotr. Czy chcesz zadzwonić do Piotra Nowaka? „Ta zależność od kontekstu jest pierwszym etapem sztucznej inteligencji. Kolejne wyrafinowane rozwiązanie techniczne pozwala kierowcy podać adres docelowy we Francji po francusku – na przykład „Pokieruj mnie na Champ de Mars, Cinq Avenue Anatole w Paryżu” – bez konieczności ręcznego wprowadzania jakichkolwiek zmian w ustawieniach. Asystent automatycznie zrozumie cel i wyznaczy trasę. Co więcej system informacyjno-multimedialny w samochodzie przejmuje pracę obliczeniową bez wysyłania jakichkolwiek danych do chmury. Asystent towarzyszy kierowcy nawet w tunelach, gdy znajduje się poza zasięgiem sieci komórkowej lub w innych krajach, gdy smartfon jest w trybie offline.

Reaguje na dowolne imię

Aby rozmowa w samochodzie stała się jeszcze bardziej osobista, kierowca może nazwać swojego asystenta jak zechce. Minęły już czasy, gdy system poleceń głosowych reagował tylko na nazwę przewidzianą przez producenta. System rozpoznawania głosu Bosch rozumie i mówi w 30 różnych językach, w sumie 44 głosami żeńskimi i 9 głosami męskimi. Kierowca aktywuje asystenta wymawiając nadane mu imię bez konieczności czekania na sygnał dźwiękowy.

Opracowano dzięki materiałom firmy Bosch